Wygrać z wiosennym przesileniem

wygrac-z-wiosennym-przesileniem-1

Przesilenie wiosenne i jego negatywne skutki co roku dotykają wiele osób. Na przełomie pór roku, kiedy myślami jesteśmy już przy wiosennych dniach, jednak pogoda za oknem wciąż jeszcze przypomina o zimie, nierzadko trudno jest wykrzesać potrzebną do normalnego funkcjonowania energię. Aby gładko przejść przez ten czas warto zmienić kilka nawyków – m.in. lepiej przyjrzeć się swojej diecie. Dietetyk z Kliniki Diety Gryszkin, mgr Iwona Gryszkin, podpowiada, jak sobie z tym poradzić.


Zima bez końca

Zimą bardzo często rezygnujemy z dobrych dla naszego zdrowia nawyków. Zmienia się nasza dieta, jesteśmy mniej aktywni, więcej czasu spędzamy
w domowych przestrzeniach. Brak odpowiedniej ilości światła słonecznego, posiłki ubogie w potrzebne organizmowi witaminy i minerały, mniej spacerów i wysiłku fizycznego, niekorzystne i zmienne warunki atmosferyczne – wszystkie te czynniki wpływają na nasze samopoczucie i ogólną kondycję, a zestawione razem – tworzą mieszankę, przy której niektórzy nie mają ochoty nawet wstawać z łóżka. – Błędne jest myślenie, że za tak zwane przesilenie wiosenne odpowiada tylko i wyłącznie przedłużająca się zimowa aura – zaznacza mgr Iwona Gryszkin, dietetyk z Kliniki Diety Gryszkin. – Sprawa jest zdecydowanie bardziej skomplikowana, ale to nawet i lepiej, ponieważ – o ile na aurę właściwie nie mamy wpływu, to na naszą dietę czy codzienną aktywność już tak. Czasem to wystarczy, aby podnieść się i z energią przywitać wiosnę. Zmiana nawyków żywieniowych to nierzadko połowa sukcesu. Przede wszystkim należy zwracać uwagę na to, aby posiłki zawierały dużo witamin i minerałów – najlepiej pochodzących ze świeżych warzyw i owoców, których zimą często spożywamy mniej niż w ciągu innych pór roku. Dobrze sięgać po bardziej wartościowe produkty, zamieniając np. pieczywo pszenne na razowe. – Polepszeniu samopoczucia sprzyja spożywanie naturalnych, pełnowartościowych produktów, pozbawionych sztucznych dodatków – dodaje ekspert. – Zmianę przyzwyczajeń warto, zatem zacząć już na etapie zakupów, dokładnie czytając skład zawarty na etykiecie danego produktu. Co niemniej istotne, nie należy zapominać o śniadaniu, które daje nam energię na początek dnia i pobudza metabolizm. Jeśli mocnym krokiem rozpoczniemy dzień upłynie nam on o wiele lepiej, przyjemniej i zapewne bardziej produktywnie. Na śniadanie najlepiej sięgnąć po np. owsiankę lub jaglankę z dodatkiem orzechów, migdałów i owoców albo kromkę pełnoziarnistego naturalnego pieczywa z warzywami i szynką pozbawioną konserwantów oraz wzmacniaczy smaku. Jako dodatek idealnie sprawdzą się chociażby produkty z linii Natura firmy Nove, które produkowane są jedynie z najwyższej jakości mięsa oraz samych naturalnych składników – bez sztucznych konserwantów, przeciwutleniaczy czy innych substancji z literą „E” na początku.

Wyjść z cienia

Drugą istotną kwestią podczas walki z wiosennym przesileniem jest zwiększenie aktywności fizycznej i dotlenienia całego organizmu. Nie musimy od razu kupować karnetu na siłownię. Czasem lepsze efekty uzyskamy wybierając się codziennie na krótki spacer lub rowerową przejażdżkę – w ten sposób z jednej strony rozruszamy nieco zaspane po zimie ciało, z drugiej dotlenimy mózg. Nie narzekajmy na brak czasu – przecież wystarczy od czasu do czasu pokonać drogę do pracy czy szkoły pieszo. Jeśli do tego trafimy na słoneczną pogodę – zastrzyk energii murowany! – Ograniczona ilość światła słonecznego jest często wymieniana jako jedna z przyczyn najpierw jesiennej depresji, a potem wiosennego przesilenia – zdradza mgr Iwona Gryszkin. – Niedobór regulującej nastrój serotoniny wpływa na pogorszenie naszego samopoczucia, a przecież do jej produkcji mózg potrzebuje światła dziennego właśnie. Bez tego pewne są zmienne humory, problemy z koncentracją, apatia. Przed i po fizycznej aktywności należy zadbać o odpowiednie doładowanie akumulatorów, spożywając posiłek z dodatkiem białka. Dla osób zabieganych dobrze sprawdzają się produkty z linii Natura. Co ważne, mięsne propozycje od firmy Nove nie zawierają glutenu, dlatego mogą być spokojnie spożywane przez osoby stosujące dietę bezglutenową czy nawet chore na celiakię.
Gorsze samopoczucie związane z przesileniem wiosennym jest faktem i dotyka wielu osób. Wahania temperatur, ciśnienia, brak słońca, niedobór wartościowych witamin i mikroelementów, i w końcu znikoma aktywność fizyczna – wszystko to wpływa na nasz nastrój. Czasem zmiana nawet jednego czynnika może wpłynąć na korzyść. Warto zacząć od modyfikacji codziennej diety – sięgając po naturalne produkty mięsne z linii Natura firmy Nove możemy mieć pewność, że dostarczamy naszemu organizmowi jedynie wartościowych składników.

Komentarze użytkowników (0)