Nowy wnętrzarski trend: kuchnia - symbol statusu

nowy-wnetrzarski-trend-kuchnia-symbol-statusu-1

Jak pokazują nowe badania konsumenckie, przybywa klientów gotowych wydać na urządzenie kuchni znaczące sumy, a sam sprzęt AGD zaczyna być postrzegany jako atrybut statusu - w takim samym stopniu, jak sportowe samochody czy drogie zegarki. Eksperci stwierdzili też, że gotowanie nie służy już wyłącznie przygotowywaniu posiłku, ale staję się stylem życia, którym chcemy się chwalić.


Według nowego europejskiego raportu zrealizowanego przez firmę Samsung wśród konsumentów, wydatki na kuchnie klasy premium w ciągu ostatnich 5 lat wzrosły znacząco - w Niemczech o niemal 30%, a w Holandii o 15%. W całej Europie szybko przybywa klientów gotowych wydać na urządzenie kuchni ponad 20 000 EUR. Dodatkowo, jak pokazują statystyki Google, przybywa konsumentów poszukujących w Internecie informacji o AGD klasy premium. Dlaczego tak się dzieje?

Eksperci uważają, że wzrost znaczenia kuchni jako symbolu statusu jest nierozerwalnie związany z ewolucją tego pomieszczenia - od miejsca przygotowywania posiłków do centralnej strefy domu, w której jego mieszkańcy nie tylko gotują i spożywają posiłki, ale także oddają się rozrywce, a nawet pracują. Ludzie chcą posiadać dobrze zaprojektowane meble i AGD najwyższej jakości z tych samych powodów, dla których są skłonni kupić nowe Porsche i odpowiednio dużo za nie zapłacić – mówi Kiki Ahler – współautorka raportu i redaktor działu Lifestyle w niemieckim czasopiśmie Schoner Whonen.

Dane zawarte w raporcie wskazują na rosnący trend kupowania urządzeń, których walory estetyczne są równie ważne jak użyteczność w kuchni. Wolnostojące sprzęty o odważnej stylistyce nie są już ukrywane pod blatami i drzwiczkami zabudowy. Matowa nierdzewna stal, dotykowe sterowanie i diodowe podświetlenie to cechy oczekiwane przez klientów chcących nadać profesjonalny wygląd swojej kuchni – dodaje Ahler. Ponad połowa (51%) właścicieli domów w Wielkiej Brytanii deklaruje, że w związku z modernizacją kuchni zatrudniła nawet dekoratora wnętrz.

Za zmianę nastawienia konsumentów odpowiadają też coraz popularniejsze w Europie programy promujące gotowanie, występujący w nich kucharze-celebryci. Jak stwierdzają eksperci, rozwinął się nowy ruch „szefów-prosumentów”, czyli domowych pasjonatów kulinarów, którzy korzystają z najlepszego sprzętu pod kątem funkcjonalnym i estetycznym. Podoba nam się poczucie, że niewiele dzieli nas od uzyskania gwiazdki Michelin, a nasza kuchnia to miejsce, w której moglibyśmy się o nią ubiegać – mówi Helen Stone, redaktorka brytyjskiego czasopisma Beautiful Kitchens.

W odpowiedzi na potrzeby konsumentów – pasjonatów sztuki kulinarnej, takie firmy jak Samsung proponują zaawansowane rozwiązania AGD, które wprowadzają funkcjonalność oraz wzornictwo profesjonalnych kuchni do domu. Zauważyliśmy rosnące zapotrzebowanie wśród konsumentów na kuchenne innowacje i wzornictwo reprezentujące jakość właściwą produktom przeznaczonym do restauracji. Dlatego zaprosiliśmy renomowanych szefów kuchni światowej klasy do współpracy z naszym działem badań i rozwoju w celu wspólnego opracowania rozwiązań Chef Collection – mówi Olaf Krynicki, rzecznik prasowy Samsung Electronics Polska.

Ambasadorem Samsung Chef Collection w Polsce został Wojciech Modest Amaro - jeden z najwybitniejszych kucharzy w kraju. Jego atelier, jako jedyne w Polsce otrzymało Gwiazdkę Michelin – wyróżnienie przyznawane przez prestiżowy przewodnik kulinarny. Idea produktów Chef Collection idealnie wpisuję się w filozofię Amaro czyli dbałość o najwyższą jakość przechowywania składników, gotowania i serwowania potraw. Urządzenia umożliwiają m. in. precyzyjną kontrolę temperatury, są intuicyjne w obsłudze, a nowa zmywarka Samsung WaterWall™ zapewnia idealną czystość naczyń.

Raport Proud to be Seen: The Rise of the Kitchen Status został opracowany na zlecenie firmy Samsung kwietniu 2015 r.